Osaavatko pelikaanit sukeltaa? Jos osaavat, kuinka syvälle? Kuinka kauan ne pystyvät oleskelemaan pinnan alla?

Kysytty

Osaavatko pelikaanit sukeltaa? Jos osaavat, kuinka syvälle? Kuinka kauan ne pystyvät oleskelemaan pinnan alla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pelikaanilintuihin kuuluu monenlaisia merilintuja, jotka ovat taitavia kalastajia. Näillä kaikilla on räpylät. Pelikaaniheimossa (Pelecanidae) on 8 lajia. Pelikaani pystyy räpylöillään meloen etenemään jopa kuusi kilometriä tunnissa. Teos "Linnut" sarjassa Maailman luonto kertoo että ... "pelikaanit pääsevät ilmaan juoksemalla pitkin vedenpintaa ja kaartelevat mielellään nousevissa lämpimissä ilmavirtauksissa"...
Ruskopelikaani (Pelecanus occidentalis) erottuu muista pelikaaneista siinä että se vaikuttaa mieluiten merten matalissa rannikkovesissä. Se esiintyy Yhdysvaltojen etelärannikolla sekä Keski- ja Etelä Amerikassa. Ravinto koostuu enimmäkseen kalasta, jota saalistetaan syöksysukeltamalla 3-9 m korkeudelta. Sukellus tapahtuu aina myötätuuleen. Usein lintu ei häivy kokonaan vedenpinnan alle, koska sen luut ovat hyvin ontot ja sillä on laajat ilmapussit ihon alla. David Aldertonin teoksen "The complete illustrated encyclopedia of birds of the world" mukaan ruskopelikaani voi kuitenkin sukeltaa jopa 10 metrin syvyyteen palatakseen sitten heti pinnalle saaliinensa.