Osaatteko sanoa, onko lasten ja aikuisten tavasta lukea ja tulkita esim. kuvakirjoja tehty minkäänlaista tutkimusta? Kiitokset!

Kysytty

Hei!

Osaatteko sanoa, onko lasten ja aikuisten tavasta lukea ja tulkita esim. kuvakirjoja tehty minkäänlaista tutkimusta?

Kiitokset!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosittelisin aluksi selaamaan Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokantaa hakusanalla ”kuvakirjat”. http://www.lastenkirjainstituutti.fi/tietokannat/ Saat pitkän hakutuloslistan, joka sisältää kirjallisuutta usealla kielellä.

Myös Helka- ja Melinda-tietokannat sisältävät alan tutkimuskirjallisuutta ja opinnäytetöitä. Voit käyttää esimerkiksi hakusanoja ”kirjallisuudentutkimus” ja ”kuvakirjat”.

Löysin muutaman pro gradun, jotka voisivat kiinnostaa sinua.

Itä-Suomen yliopisto: Honkanen, Maarit. Miten lapset ja aikuiset tulkitsevat lastenkirjallisuutta? Tapaustutkimus elokuvan Muumipeikko ja pyrstötähti sekä A. A. Milnen tarinan Tikrut eivät kiipeä puuhun vastaanotosta.

Tampereen yliopisto: Virtanen, Tarja. Eläväksi haukuttu Kalevala. Mauri Kunnaksen Koirien Kalevalan aikuis- ja lapsilukijoiden vastaanotto. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2007.

Yliopistoilla on käytössään myös kansainvälisiä tietokantoja, jotka ovat käytettävissä tietyin rajoituksin.

Tässä eri lähteistä keräämäni kirjallisuusluettelo, joka sivuaa aihettasi, mutta ei suinkaan ole täydellinen. Teosten saatavuus vaihtelee.

Beckett, Sandra: Transcending boundaries : writing for a dual audience of children and adults. New York : Garland Publishing, 1999.

Beckett, Sandra L: Crossover picturebooks : a genre for all ages.

Bettelheim, Bruno: Satujen lumous, merkitys ja arvo, Porvoo, 1992.

Evans, J.: What's in the Picture?: Responding to Illustrations in Picture Books.

Lewis, David: Reading Contemporary Picturebooks: Picturing Text: The Contemporary Children's Picturebook.

Nikolajeva, Maria ja Carole Scott: Imprints of the Mind: The Depiction of Consciousness in Picturebooks, CREArTA, 2:1, 2001.

Nikolajeva, Maria: How Picturebooks Work (Children's Literature and Culture).

Nikolajeva, M. & Scott, C. (2000): The dynamics of picturebook communication. Children’s Literature in Education, 31(4), 225-239. 2000.

Nodelman, Perry: Words about pictures : the narrative art of children's picture books. 1998. .

Phelan, James: Experiencing Fiction: Judgments, Progressions, and the Rhetorical Theory of Narrative. Ohio state university press, 2007.

Salisbury, Martin: Children’s picturebooks: the art of visual storytelling, 2012.

Wall, Barbara: The Narrator’s Voice: The Dilemma of Children’s Fiction. Basingstoke, 1991.

Wolfenbarger, C. D. & Sipe, L. R. : A unique visual and literary art form: recent research on picturebooks. Language Arts, 84(3), 273-280. 2007.