Osaatteko auttaa tarvitsen tietoa kirjaan, jota kirjoitan? Ovatko seuraavat runot kansanrunoja: Kesän tulo, Kukon sauna ja Pikkuinen tyttö? Runot menevät näin…

Kysytty

Osaatteko auttaa tarvitsen tietoa kirjaan, jota kirjoitan? Ovatko seuraavat runot kansanrunoja: Kesän tulo (Kuu kiurusta kesään), Kukon sauna (Kuts kukko kylpemään) ja Pikkuinen tyttö? (Pikkuinen tyttö, likainen paita). Pystyttekö selvittämään, että onko kyseessä kansanrunot? Tai osaatteko kertoa mistä asian voi selvittää? Haluaisin tietää, että voiko runot julkaista vapaasti kirjassa, johon olen tehnyt lausunta tehtävän lapsille? Etsin sellaisia runoja, jotka voin julkaista vapaasti ja jotka sopivat kirjan tehtävään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pikaisen nettihaun perusteella kaikki kolme ovat perinteisiä, anonyymejä loruja, joista ainakin ensimmäisen tuntevat varmaan kaikki suomalaiset kesän tulon odottelijat.

Suhteellisen varmasti anonyymiksi perinteeksi tiedettyjen tekstien lisäksi "kansan suussa" liikkuu valtava määrä tekstejä, sanontoja ja loruja, joitten alkuperästä ei ole mitään tietoa. Teoriassa on mahdollista, että joku osoittautuu nimeltä tunnetun ihmisen kirjoittamiseksi. Mutta jos näin käy, mikä ei ole tavallista kun puhutaan vanhoista teksteistä, asiaan voidaan palata ja tieto korjata.

Suurten epämääräisten tekstijoukkojen kohdalla on normaali menettely julkaisun alussa todeta, että tekstien tekijänoikeudellinen asema on pyritty selvittämään mahdollisuuksien mukaan. Tällaisella ilmoituksella annetaan ymmärtää, että yritetty ainakin ja jos jollakulla on vaatimuksia, sopii ottaa yhteyttä kustantajaan. Näin voidaan julkaisuja tehdä ilman että jäädään jumiin etsimään tietoa, jota ei välttämättä ole olemassakaan.

Heikki Poroila