Osaatko sanoa miksei Jennifer Weinerin kirjoja suomenneta lisää ? Olivat viihdyttävää luettavaa.

Kysytty

Hei. Osaatko sanoa miksei Jennifer Weinerin kirjoja suomenneta lisää ? Olivat viihdyttävää luettavaa.

Vastaus

Vastattu

On harmillista, kun löytää kiinnostavan kirjailijan, mutta tämän kirjoja ei sitten myöhemmin enää suomennetakaan. Kustannustoiminnassa on varmasti lukuisia eri syitä, minkä perusteella päätetään mitä kirjoja julkaistaan. Kustannustoimintahan on ennen kaikkea liiketoimintaa, joten kustantamoissa mietitään tarkkaan, mikä kirja kannattaa kääntää. Jo kääntäjän korvaukset työstään nostavat kirjan hintaa verrattuna suoraan suomeksi kirjoitettuun teokseen. Painoksen koollakin on merkitystä. Saadaanko koko painos kannattavasti myytyä. Lisäksi viihdekirjallisuudessa on nykypäivänä valtavasti tarjontaa. Tästä massasta kustantamot valitsevat vuosittain vähän jotain vanhaa ja vähän jotain uudempaa.

Kustantamoihin voi toki olla itsekin suoraan yhteydessä ja kertoa toiveensa. Tuoreimmat Jennifer Weinerin kirjojen suomennokset ovat ilmestyneet Otavalta ja WSOY:lta.