Osaatko sanoa kuinka monta huvilaa Helsingin Kallion ja Harjun alueella oli 1800-luvun lopussa? Entäpä tiedätkö millä vuorella 1600-luvulla suoritettiin…

Kysytty

Hei!
Osaatko sanoa kuinka monta huvilaa Helsingin Kallion ja Harjun alueella oli 1800-luvun lopussa?
Entäpä tiedätkö millä vuorella 1600-luvulla suoritettiin helsinkiläisten mestaukset? Ja mitä kyseisellä vuorella sijaitsee nykyään?
Tai tiedätkö mitä ovat Töölön surbrunnit ja mitä niissä tehtiin?
Kiitoksia paljon jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kallion alueen Eläintarhan huviloita oli yhteensä 15. Niistä löytyy tietoa Kaija Nenosen ja Kirsti Topparin kirjasta Helsingin vanhoja kortteleita 2: Herrasväen ja työläisten kaupunki. 1983. Kysy kirjastonhoitaja -palvelun arkistosta löytyy myös tietoa, kun haet hakusanoilla "huvilat ja helsinki".

Tähtitorninvuoren rinteellä on sijainnut häpeäpaalu ja mestauspaikka. Paikka tunnetaan nykyisin nimellä Tähtitornin mäki. Siellä on Engelin suunnittelema observatorio. Lähde: Nokea ja pilvenhattaroita: helsinkiläisten ympäristö 1900-luvun vaihteessa. Julk. Helsingin kaupunginmuseo.1999.

Molemmat mainitut kirjat löytyvät Piki-kirjastoista.

Töölön surbrunn oli terveyskylpylä. Löydät tietoa esim. hakemalla Googlesta "surbrunn töölö".

18 ääntä

Kommentit

Jotkut aluejaot (esim. 1970-luvun henkikirjoituksissa) sisällyttävät Kallioon myös Siltasaaren. Siltasaarenkärjessä oli puuhuviloita ennen kuin ranta täyttyi kerrostaloista. Joukossa taisi olla sen tapettitehtailijan huvila, jonka tehdas oli Paasivuorenpuistikon paikalla (tapettituotannon loputtua iso halli oli jonkin aikaa sirkus- yms. käytössä, josta Paasivuorenkadun vanha nimi Sirkuskatu).

Surullista että komennetaan katsomaan Googlesta...

Huvila-alueita oli useita, mm Humaliston huvilat. Huvila -käsite versus aivan keskusta umpikortteleineen selviää hakusanalla. Eläintarhan huvila-alue oli vain yksi lukemattomien joukossa. Myös mestauspaikkoja oli useita, mm Bokvillan Arabiassa, Kruununhaan kalliolla jne, hakusanalla ja vanhoista kartoista löytyy sijainnit.