Otsikko
Osa erään virren sanoista kuuluu näin: "Sun on Jeesus alkamasi, uskoni ja kilvoitus. Sun on myöskin hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut,…

Kysytty

Osa erään virren sanoista kuuluu näin: "Sun on Jeesus alkamasi, uskoni ja kilvoitus. Sun on myöskin hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut, nääntyneennoudat luokses taivaaseen".

Mistä virrestä tuossa mahtaa olla kyse? Onko se nykyisessä virsikirjassa ja jos on, niin mikä sen numero on? Jos ei ole, niin minkä vuoden virsikirjassa se olisi? Olisin lähinnä halukas tietämään, että miten tuon virren kaikki sanat menevät, koska haluaisin laulaa sitä. Sävelen siihen suunnilleen osaan, mutta en sanoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on virsi 301. Nykyisessä, vuonna 1986 hyväksytyssä muodossa virren teksti löytyy täältä:
http://evl.fi/Virsikirja.nsf/0f24d4d74bd6338bc2256ff9003366cb/4331539fd…

Sinun hakemasi sanamuoto on kuitenkin peräisin vuoden 1938 virsikirjasta ja sisältyy siis kaikkiin ennen vuotta 1986 julkaistuihin virsikirjan painoksiin. Sitä en pikaisella etsimisellä löytänyt verkosta, joten kopioin sen tähän:

1. Kirkasta, oi Kristus, meille Ristinuhri Golgatan, Josta meille langenneille Loistaa sydän Jumalan. Uskon silmä kiinnitä Aina kohti ristiä.
2. Synkeys nyt hajoaapi, Yöstä päivä valkenee. Kun näin Jeesus voiton saapi, Taivas meille aukenee. Herra Jeesus verellään Rauhan tuotti ristillään.
3.Ain on Paimen lammastansa Eksyneintä säälinyt, Nostanut myös laumahansa, siinä sitä kärsinyt. Uskon, että käydä saan Kasvojansa katsomaan.
4. Ei siis alla kiusausten Epäillä mun tarvitse, Eikä tiellä huokausten Epätoivo vallitse, Kun on täysi sovitus, Sielun turva, pelastus.
5. Niinpä uskon silmä kantaa Yli matkan myrskyisen. Kun mä katson rauhan rantaa, Kaipuu täyttää sydämen. Saavu kohta, määränpää, Silloin tyyntyy myrskysää.
6. Sun on Jeesus, alkamasi Uskoni ja kilvoitus. Sun on myöskin hallussasi Matkan päässä vapahdus. Silloin minut nääntyneen Noudat luokses taivaaseen.