Opiskelen Oulun ammattikorkeakoulussa ja teen tutkielmaa tunteista ja väreistä. Löysin täydellisen lähdemateriaalin, Eva Hellerin Psychology of colour, josta…

Kysytty

Hei!

Opiskelen Oulun ammattikorkeakoulussa ja teen tutkielmaa tunteista ja väreistä. Löysin täydellisen lähdemateriaalin, Eva Hellerin Psychology of colour, josta on olemassa myös tutkimus Berliinin yliopistosta. Ko kirjaa ei kuitenkaan ole teillä tai finnan kautta myöskään käsittääkseni oikein missään, enkä ainakaan itse löydä myöskään ko tutkimusta.

Olisiko suositella jotain vastaavaa lähdettä, joka käsittelisi ko aihetta? Tai vielä parempaa, onko mitään apuja, mistä tuohon Hellerin materiaaliin pääsisi käsiksi?

Vastaus

Vastattu

Eva Hellerin saksankielinen kirja Wie Farben wirken : Farbpsychologie, Farbsymbolik, kreative Farbgestaltung (1989) löytyy Helsingin yliopiston kirjastosta. Sitä voi pyytää kaukolainaksi lomakkeella https://webkake.kirjastot.fi/wtil/tilaa?pa_ulid=5 . Netillä on espanjankielinen Psicologia del color ladattavana. Englanninkielistä julkaisua en onnistunut löytämään kirjastoista enkä netiltä useista viittauksista huolimatta. Suomen kirjastoista voi hakea vastaavia kirjoja hakusanoilla ’väripsykologia’ / ’värit’ ’psykologia’. Löytyy esim.Värit havaintojen maailmassa / Arnkil, Harald (2007) ja The beginner's guide to colour psychology / Angela Wright (1995). Seinäjoen ammattikorkeakoulussa on vanhempi kirja Color & human response : aspects of light and color bearing on the reactions of living things and the welfare of human beings / Faber Birren (1978).