Opin lukemaan hyvin varhain, siinä 4-5 vuotiaana. Muistan lukeneeni kesämökillä aina erityisesti yhtä kirjaa. Se oli joko japanilainen tai kiinalainen…

Kysytty

Opin lukemaan hyvin varhain, siinä 4-5 vuotiaana. Muistan lukeneeni kesämökillä aina erityisesti yhtä kirjaa. Se oli joko japanilainen tai kiinalainen satukirja. Muistan ne hienot kuvat. Sadussa seikkaili upeisiin vaatteisiin puettu prinssi, joka taisteli vuorella lohikäärmettä vastaan. Kirja oli 1950 -luvun alusta. Kesämökki myytiin vuonna 1956 ja kaikki kirjani unohtuivat mökin vinttiin. Tunnistaisiko kukaan ko kirjaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimääsi satua emme onnistuneet löytämään.  Alla pari 1950-luvulla ilmestynyttä kirjaa, joista toisessa on japanilaisia ja toisessa kiinalaisia satuja. Ehkä satusi löytyisi näistä.

- Nipponin satusetä kertoo--valikoima japanilaisia satuja  (1952)

- Kiinalaisia kertomuksia: venäjän kielestä suomentanut Sylvi Nokelainen (1954)

Alla myös joitakin sopivanikäisiä kirjasarjoja, joissa on mm. japanilaisia tai kiinalaisia satuja:

- Satuprinssi:  tarulipas pienille pojille / toimittanut Erkki Valkeila (1925-1964)

- Satuprinsessa: tarulipas pienille tytöille / toimittanut Erkki Valkeila (1923-1966)

- Satumaailma: kuvallinen taruaarre nuorisolle / toimittanut Erkki Valkeila (1925-1956)