Oopperassa, kuten teatterissakin on "soitto" lämpiössä oleville katsojille, että tietävät milloin esitys alkaa tai jatkuu. Onko tällä "soitolla" jotain muuta…

Kysytty

Hei! Oopperassa, kuten teatterissakin on "soitto" lämpiössä oleville katsojille, että tietävät milloin esitys alkaa tai jatkuu. Onko tällä "soitolla" jotain muuta nimeä? Entä mistä oopperasta tai teoksesta Kansallisoopperan soitto mahtaa olla? Yritin etsiä tätä tietoa puolen iltaa, mutta en löytänyt. Itselläni on outo muistikuva että se olisi Parsifalista, mutta minulla ei ole mitään käsitystä onko se tai että mistä olisin moisen tiedon saanut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Soitoille ei ole omaa nimitystään. Puhutaan myös sisäänsoitosta. Yleensä kuitenkin mainitaan, monesko soitto on kyseessä: ensimmäinen soitto, toinen soitto ja kolmas soitto.

Suomen Kansallisoopperan sisäänsoiton melodia on Fredrik Paciuksen oopperasta Kung Karls jakt (Kaarle-kuninkaan metsästys). Se oli ensimmäinen suomalainen ooppera, ja se kantaesitettiin vuonna 1852. Libreton oopperaan kirjoitti Zacharias Topelius.

https://www.kansallisteatteri.fi/serve/teatterisanasto-kansallisteatter…

Suomen Kansalliooppera/Arkisto

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Suurkiitos!!!