Oon lukenu joskus kirjan joka kertoi sukupolvien synnytyksistä alkaen tosi kaukaa ja jatkuen ihan 2000-luvulle. Tarvisin sitä kirjaa nyt vaan kun en muista…

Kysytty

Oon lukenu joskus kirjan joka kertoi sukupolvien synnytyksistä alkaen tosi kaukaa ja jatkuen ihan 2000-luvulle. Tarvisin sitä kirjaa nyt vaan kun en muista kirjan nimeä enkä kirjottajaa. Olisin hyvin,hyvin kiitollinen jos kyseinen kirja löytyisi!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä ei täsmennetä, etsitäänkö kaunokirjallista teosta vai tietokirjaa, joten tarjoan parhaiten annettuja vihjeitä vastaavaa kirjaa kiinnittämättä huomiota kirjallisuuslajiin: Minna Anderssonin Seitsemän tytärtä : äidiksi tulon tunnelmia 1840-luvulta nykypäivään (Karisto, 2007).

"Tämä lämminhenkinen kotimainen teos kertoo erään kuvitteellisen suomalaisen suvun seitsemän tyttären syntymän. Äidit kertovat kukin vuorollaan, mitä ajattelevat ennen synnytystä, saadessaan lapsensa ensi kertaa syliin ja miten arki asettuu jälleen omiin uomiinsa. Päällisin puolin arkisen oloiset tarinat tulevat huomaamattaan kertoneeksi jotakin väkevää ja ainutlaatuista suomalaisen äidin luonteenlaadusta. Ajallisesti liikutaan vuodesta 1840 vuoteen 2003, maantieteellisesti Lemiltä Lappeenrantaan, Helsinkiin ja lopulta Espooseen. Synnyinkodit vaihtelevat pienestä metsätorpasta maataloon ja kerrostalosta tilavaan omakotitaloon. Olosuhteet ehtivät luonnollisesti muuttua hyvin paljon, samoin kuin lastenhoitotavat ja -ohjeet. Lopulta ei kuitenkaan ole väliä, syntyykö lapsi paatermuorin taikasanojen säestyksellä pihan perän saunassa vai kaikella nykyajan tekniikalla varustetussa synnytyssalissa, kunhan hän syntyy terveenä ja hartaasti toivottuna."