Oon joskus nähnyt leppäkertun kaltaisia jotka ovat punaisen sijaan keltaisia ja paljon pienempiä. Niin kun, hiukan isompia kun isoimmat kirvat tai jotain…

Kysytty

Oon joskus nähnyt leppäkertun kaltaisia jotka ovat punaisen sijaan keltaisia ja paljon pienempiä. Niin kun, hiukan isompia kun isoimmat kirvat tai jotain siihen päin. Syövätkö tälläisetkin leppäkertut, tai mitkä lie, myös kirvoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa on noin 60 leppäkerttulajia. Yksi niistä on ahopirkko (Psyllobora vigintiduopunctata), jota kutsutaan myös nimellä 22-pistepirkko. Ahopirkolla on kirkaankeltaiset peitinsiivet ja se syö sekä toukkana että aikuisena sienirihmastoa lehtien pinnoilta.

Leppäkerttulajeista myös mm. kosteikkopirkko, ruutupirkko ja vainiopirkko ovat väritykseltään kellertäviä.

Lisätietoa:
Wikipedia
Suomen leppäkertut