! Öölannin sota Ahvenanmaalla, Bomarsundin linnoituksen taistelussa ranskalaisten ja brittien kaatuneiden lukumäärä? Onko kaatuneet haudattu Ahvenanmaalle, vai…

Kysytty

Hei! Öölannin sota Ahvenanmaalla, Bomarsundin linnoituksen
taistelussa ranskalaisten ja brittien kaatuneiden lukumäärä?
Onko kaatuneet haudattu Ahvenanmaalle, vai vietiinkö ne pois?
Jos on Ahvenanmaalle, minne sinne ?
Miten pääsee Maarianhaminasta Bomarsundiin ja takaisin?
Ja vielä onko sodissa kaatuneita ranskalaisia haudattu Suomen maankamaralle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liittoutuneiden tappioista Bomarsundin taistelussa on vaihtelevia tietoja. Teoksessa Kauhia Oolannin sota: Krimin sota Suomessa 1854-1855 (Helsinki 2013) kerrotaan että erään arvion mukaan liittoutuneet menettivät noin 100 miestä. Toisten tietojen mukaan brittien menetykset olivat 16 kaatunutta ja haavoittunutta ja ranskalaisten vastaava luku oli 38. Toisaalta esimerkiksi Crimean War Research Societyn verkkosivuilla brittien osuudeksi on laskettu 4 kaatunutta ja 12 haavoittunutta, ranskalaisten 40 kaatunutta ja haavoittunutta.

Kaatuneiden huolto ei ollut Krimin sodan aikana kovin tarkkaa. Ellei kyseessä ollut upseeri tai muuten merkittävä henkilö, kaatuneet päätyivät yleensä joukkohautoihin. Suomen sukututkimusseuran sivuilla olevan tiedon mukaan vain muutama hauta on tiedossa tänä päivänä. Yksi englantilainen upseerihauta on Mickelsön eteläkärjessä, ja Fjärdskärin saareen on haudattu kolme englantilaista. Eero Auvinen mainitsee väitöskirjassaan että kyseessä olisivat olleet insinööriluutantti Cameron Wrottesly, kansimestari George Priwett ja matruusi Thomas Barber. Bomarsundin kunnallisen uimarannan tuntumassa on myös 2004 paljastettu englantilaisten kaatuneiden ja Englannin kolmen ensimmäisen Victorian ristin saajien muistokivi.

Ranskalaisia koleraan kuolleita upseereita on haudattu kaksi Bomarsundin länsipuolelle. Suomen alueella ei liene muita ranskalaisten sodissa kaatuneiden hautoja. Rivimiesten joukkohaudat eivät ole säilyneet. Tranvikissa on Bomarsundin taisteluissa ja tauteihin menehtyneiden ranskalaisten hautamuistomerkki.

Bomarsundiin voi matkustaa Maarianhaminasta esimerkiksi linja-autolla.

Lähteitä:

Auvinen, Eero. 2015. Krimin sota, Venäjä ja suomalaiset : siviilit rannikoiden puolustajina ja sen vaikutus sotatoimiin sekä Venäjän suomensuhteisiin. Turku: Turun yliopisto.
Johnsson, Raoul ja Malmberg, Ilkka. 2013. Kauhia Oolannin sota: Krimin sota Suomessa 1854-1855. [Helsinki]: John Nurmisen säätiö.
http://cwrs.russianwar.co.uk/index.html
http://www.britishempire.co.uk/forces/wargraves.htm
http://www.genealogia.fi/haudat/bomarsund/bomarsund2s.htm
http://www.visitaland.com/fi/matka/ahvenanmaalla/

0 ääntä

Kommentit

"Öölannin sota Ahvenanmaalla"? Öölanti on Itämeressä Ruotsin rannikolla, etelämpänä. Ahvenanmaa on ruotsiksi Åland eli suomalaisittain o:lla Oolanti.

Bomarsundin rauniot Sundin kunnassa ja Kastelholman linna mukava turistikohde