Otsikko
Onkohan tämä maljakko kuputtaan saven? Pohjassa teksti Made in Finland ja kirjaimet RS / LM

Kysytty

Onkohan tämä maljakko kuputtaan saven? Pohjassa teksti Made in Finland ja kirjaimet RS / LM

Vastaus

Vastattu

Kupittaan Saven tuotteiden tunnistaminen on hankalaa, sillä he eivät käyttäneet vuosileimoja. Massaleimoja on ollut heilläkin käytössä, mutta 1950-luvulla Marjukka Pääkkönen-Paasivirran aikakaudella vakiintui käytännöksi merkitä tuotteet tussisigneerauksella: Made in Finland + esineen suunnittelijan ja maalaajan nimikirjaimet.

Kuvissa näkyvä maljakko voi hyvinkin olla Kupittaan Saven  tuotantoa. Teoksessa "Keräilijän aarteet - Kupittaan Savi" on listaus käytetyistä signeerauksista. RS näyttää olevan Raili Suvannon signeeraus eli hän on maljakon suunnittelija. Maalarin nimikirjainta M ei löytynyt kirjan listasta.

Salakari & Kalha: "Keräilijan aarteet - Kupittaan Savi" (WSOY, 2011) Helmet kirjastossa:
https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1986602?lang=fin

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minulla on erimuotoinen, mutta samantapainen kukkakuvioinen maljakko, jonka pohjassa lukee KUPITTAAN SAVI ja samat nimikirjaimet.