Onkohan saatavilla joko kirjana tai artikkeleina tietoa entisen Valtionrautateiden aikaisista erikoispikajunista, junien numeroista, vaunuista ja…

Kysytty

Hei,
onkohan saatavilla joko kirjana tai artikkeleina tietoa entisen Valtionrautateiden aikaisista erikoispikajunista, junien numeroista, vaunuista ja paikkanumeroista tai esim. vaunukarttoja. Myös laivapikajunista Joensuu-Turun satama, ja saksalaisten vaunujen varustuksesta. Ja onko esim. kuulutuksia tallella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rautatieliikenteestämme ja sen historiasta löytyy useita kirjoja, joista saattaisi löytyä kaivatunlaista tietoa. Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmassa mahdollisesti kiinnostavia voisivat olla esimerkiksi seuraavaan valikoimaan poimimani teokset:

Jari Auvinen, VR Suomi : dieselien aikaan
Jouni Eerola, Pasilan konepaja 1903-2003 : sata vuotta rautatievaunujen valmistusta ja korjausta Helsingissä
Tapio Eonsuu, Pekka Honkanen ja Eljas Pölhö, Suomen veturit. Osa 2, Moottorikalusto
Heikki Immeli, Piletti Pietariin : Suomen kulkuneuvojen 100-vuotistaipaleelta
Ari Julku & Kimmo Pyrhönen, Dr13 : Kymen Hurun tarina
Tapio Keränen, Rautatien arkea
Kyösti Kiiskinen, Rautahevon kyydissä : junamatka Matin ja Liisan päivistä Pendolinoon
Petri Pentikäinen, Iso vaalee
Kimmo Pyrhönen, Huru 12 : 2200-2241 : matkan varrelta
Eljas Pölhö, Suomen juna- ja raitiovaunukuvasto 1.1.1996
Matti Rinne, Aseman kello löi kolme kertaa : Suomen rautateiden kulttuurihistoriaa
Sakari Salo, Höyryveturikirja
Sakari Salo, Junakirja
Kari Siimes, Suomen höyryveturit
Suomen valtionrautatiet 1862-1912
Suomen veturit. 1. osa, Valtionrautateiden höyryveturit
Simo Toikkanen, Ajolangat laulaa
Juhani Valanto, Pikku-Ruskojen aika
Valtionrautatiet 1912-1937
Valtionrautatiet 1937-1962
Valtionrautatiet 1962-1987
Seppo Zetterberg, Yhteisellä matkalla : VR 150 vuotta

Yleisten kirjastojen tarjontaa perusteellisempaa rautatie- ja junatietoutta kaipaavan kannattaa muistaa Suomen rautatiemuseon kirjasto Hyvinkäällä https://rautatiemuseo.fi/fi/kirjasto-ja-arkisto - täältä löytyy lähes 22 000 niteen käsikirjastokokoelma tutkimuskäyttöön sekä kuvia, esineitä ja karttoja. Rautatiemuseon esinekokoelmaan voi tutustua Finna-palvelussa https://rautatiemuseo.finna.fi/ .

Aikatauluja löytyy esimerkiksi Suomen kulkuneuvot : turisti -julkaisusta, jota Tampereen kaupunginkirjastossa on varastoituna vuodesta 1957 lähtien. Vanhoista kuulutuksista sen sijaan en löytänyt mainintaa edes rautatiemuseon verkkosivuilta. Otaksuisin, että jos sellaisia jossakin arkistoituna olisi, tämä olisi se todennäköisin paikka.