Onkohan olemassa kirjaa Tuusniemen tai Outokummun sotaveteraaneista/sankarivainajista?

Kysytty

Onkohan olemassa kirjaa Tuusniemen tai Outokummun sotaveteraaneista/sankarivainajista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pelkästään Outokummun(entinen Kuusjärvi)eikä myöskään Tuusniemen sankarivainajista ole kirjaa olemassa. Kirjassa "Vapautemme hinta : talvisodan 1939-40 sankarivainajien muistojulkaisu" vuodelta 1941 on lääneittäin luettelot talvisodassa kaatuneista kuvineen. Tuusniemi ja Kuusjärvi löytyvät Kuopion läänin kohdalta. "Suomen rintamamiehet" -kirjasarjassa on luettelot sotiin osallistuneista ja heidän vaiheistaan divisioonittain.

Arkistolaistoksella on tietokanta, josta voi hakea 1939-1945 Suomen sodissa menehtyneitä ja heidän henkilötietojaan myös kunnittain. Tuusniemi, Outokumpu ja Kuusjärvi löytyvät sieltä. Tietokannasta voi hakea myös henkilönnimen perusteella. Tietokannan osoite on: http://kronos.narc.fi/menehtyneet/ .

Viitetietokanta Käkösestä löytyi kaksi suhteellisen tuoretta Outokummun seutu -lehden artikkeliviitettä outokumpulaisista sotaveteraaneista:
Partanen, Jari: Sota- ja evakkotaival kuljetti Niilo Vunnelin Impilahdelta Outokumpuun : veteraanityötä niin pitkään kuin terveys sallii.
Outokummun seutu, 07.12.2009, s. 6

Martikainen, Pekka: Harvinainen laatuaan (Hugo Jalkanen muistelee jatkosotaa)
Outokummun seutu, 29.04.2010, s. 7
Näistä artikkeleista on mahdollista saada kopioita.

5 ääntä

Kommentit

Kiitos 12 vuotta vanhasta vastauksesta.
Etsinnässä auttaisi, jos outokumpulaisten ja tuusniemeläisten DIVISIOONA olisi tiedossa, kun alkaa selailla massiivista kirjasarjaa SUOMEN RINTAMAMIEHET,