Onkohan Mies, joka ei osannut sanoa ei -elokuvan tarinalla mitään tekemistä sen kanssa, että 1950-luvulla valmstui Saksassa tunnetun koomikon Heinz Rühmann…

Kysytty

Onkohan Mies, joka ei osannut sanoa ei -elokuvan tarinalla mitään tekemistä sen kanssa, että 1950-luvulla valmstui Saksassa tunnetun koomikon Heinz Rühmann näyttelemä elokuva "Mies joka ei osannut sanoa ei"? Hyvin samantapainen hyväsydäminen hölmö kuin Antti Litja Jarvan elokuvassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elokuvan ohjaajan Risto Jarvan seuran sivuilla kerrotaan elokuvan taustoista mm., että Jarvan esikuvana tässä vaiheessa oli ranskalainen ohjaaja ja elokuvanäyttelijä Jacques Tati. Vaikutteita on saattanut tulla myös ruotsalaisen Tage Danielssonin komediasta Omenasota. Yksi kohtaus on lainaa John Fordin elokuvasta Jokilaiva, joka taas oli yhden elokuvan käsikirjoittajan Kullervo Kukkasjärven suosikkielokuva. Kukkasjärven ja Jarvan lisäksi käsikirjoituksen elokuvaan teki Jussi Kylätasku.

Lisää tietoa elokuvasta ja sen taustoista löytyy seuran sivuilta:

http://www.ristojarvaseura.fi/elokuvat/miesjokaei.htm

Vinkkejä yhteydestä kysymääsi elokuvaan ei löytynyt.

Ehkä yllättävästi on myös muita samannimisiä elokuvia. Jarvan ja kysymäsi Kurt Fruhn elokuvan lisäksi ainakin Mario Camerinin Der Mann, der nicht nein sagen kann (1938) ja Peter Bayn The Man Who Couldn't Say No (Humørkort-stativ-sælgerens søn)

http://www.imdb.com/find?ref_=nv_sr_fn&q=der+mann+der+nicht+nein+sagen+…

http://cineuropa.org/f.aspx?t=film&l=en&did=2184