Onko Yleisten kirjastojen suunta 2016-2020 asiakirjasta tulossa uudistettua asiakirjaa? Toimiiko Yleisten kirjastojen suunta 2016-2020 edelleen kansallisella…

Kysytty

Hei,
onko Yleisten kirjastojen suunta 2016-2020 asiakirjasta tulossa uudistettua asiakirjaa? Toimiiko Yleisten kirjastojen suunta 2016-2020 edelleen kansallisella tasolla kirjastoja ohjaavana asiakirjana ennen mahdolliseti päivitetyn asiakirjan tuloa? Eli etsin vastausta, mikä merkitys Yeisten kirjastojen suunnalla on kirjastojen toiminnan ohjaamisessa tänä päivänä?

Vastaus

Vastattu

Kirjastot.fi-sivuston uumenista löytyy Yleisten kirjastojen neuvoston kokouksen pöytäkirja 2/2019 (YKN:n syyskokous 21.-22.11.2019), jossa on Suunta 2021-2025 -työryhmän saate:

"Yleisten kirjastojen edellinen Suunta-asiakirja määritteli kirjastojen yhteiset arvot. Arvopohjamme on pysynyt samana, mutta toimintaympäristömme on muuttunut monella tapaa. Suunta-asiakirja 2021-2025 paneutuu ympärillämme oleviin muutoksiin ja nostaa esille niitä toimintatapoja, joilla toteutamme jatkossakin kaikille kansalaisille yhdenvertaisia, laadukkaita ja ajassa olevia palveluja."

Yleisten kirjastojen suunta -asiakirjan uudistaminen on siis ilmeisesti aloitettu. Nykyinen lienee voimassa, kunnes uusi ilmestyy.

Yleisten kirjastojen suunta -asiakirja ohjaa edelleen yleisten kirjastojen toimintaa. Asiakirjassa sanotaan: "Yleiset kirjastot tarvitsevat yhteisiä linjauksia ja toimenpiteitä, jotka kertovat, mihin suuntaan kirjastoja tulee kehittää. Yleisten kirjastojen suunta 2016–2020 -asiakirja toimikoon kuntien kirjastojen työn suuntaajana ja innostajana."

Lähde:

Kirjastot.fi:

https://www.kirjastot.fi/neuvosto/poytakirjat/2_2019 (katsottu 2.10.2020)

https://www.kirjastot.fi/neuvosto

Yleisten kirjastojen suunta 2016-2020

. https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/content/yleisten-kirjastoj…