Onko violetin värinen säteily sinisen ja punaisen värisen säteilyn yhdistelmä.Eikö sillä,jos näin on,pitäisi olla pienempi taajuus eli frekvenssi kuin sinisen…

Kysytty

Onko violetin värinen säteily sinisen ja punaisen värisen säteilyn yhdistelmä.Eikö sillä,jos näin on,pitäisi olla pienempi taajuus eli frekvenssi kuin sinisen värin säteilyllä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinisen aallonpituus on noin 460 nm. Kun violetin aallonpituus on noin 400 nm, sen aallonpituus onkin pienempää kuin sinisen.

Kun kuitenkin punaisen aallonpituus on n. 700 nm ja sinisen siis 460 nm luulisi sinipunaisen sijoittuvan 460 ja 700 nm välille samoin kuin vihreä (540 nm) sijoittuu keltaisen (570 nm) ja sinisen (460 nm) välille. Emme saaneet juuri nyt selville tätä loogista epäjohdonmukaisuutta.

1 ääntä

Kommentit

Violetti väriaistimus syntyy ihmisen aivoissa silloin, kun silmän siniherkät tappisolut aktivoituvat jonkin verran, punaherkät suhteellisen vähän ja viherherkät vielä vähemmän.

Johtuen tappisolujen valoherkkyysalueiden erilaisista herkkyyskäyristä, tällaisen aktivoitumisen voi aiheuttaa puhtaalla violetilla valolla (400 nm), tai sen voi aiheuttaa yhdistämällä sinistä ja punaista oikeassa suhteessa.