Onko viime aikoina kirjoitettu sisällisotaan sijoittuvia romaaneja? Luulisi niitä ilmestyneen tänä vuonna paljonkin, mutta itse en tiedä kuin Köngäksen Sandran…

Kysytty

Onko viime aikoina kirjoitettu sisällisotaan sijoittuvia romaaneja? Luulisi niitä ilmestyneen tänä vuonna paljonkin, mutta itse en tiedä kuin Köngäksen Sandran viime syksyltä. Tietokirjapuolella niitä löytyy, mutta miten on kaunokirjallisuuden laita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aika vähäinen on vuoden 1918 tapahtumiin keskittyvä vuonna 2018 julkaistu kaunokirjallisuustuotanto. Tässä on listaa HelMet-kirjaston haun perusteella:

Markku Nikunen: Punaisten lukkari (omakustanne); Pirjo Tuominen: Itkevät syvät vedet (Tammi); Tapani Heinonen: Ja satakieli lauloi Fellmanin pellolla (Minerva); Laura Lähteenmäki: Yksi kevät (WSOY), Mike Pohjola: Sinä vuonna 1918 (Gummerus).

Vuonna 2017 julkaistiin seuraavat vuoden 1918 tapahtumiin liittyvät romaanit: Veli-Matti Hyttinen: Vituiksi mennyt vapaussota : kertomus kapinasta (Etulinja-Kustannus; Juha Vakkuri: Mannerheim ja saksalainen suudelma (Like); Jenni Linturi: Malmi 1917 (Teos); Antti Tuuri: Tammikuu 18 (Otava); Enni Mustonen: Verenpisara ikkunalla (Otava).

Heikki Poroila

1 ääntä

Kommentit

Kanto, Anneli: Lahtarit
Saarto: Kevään varjo
Kämäräinen: Kiertotie
Kohonen: Miehuuskoe

Heidi Köngäksen Sandra (2017). Tietääkseni melkoisen kehuttu.

Ja ehdoton suosikkini: Janne Kuusen Silmästä silmään (2018), joka nimenomaan syventyy sisällissodan aikoihin ja sen seurauksiin. Käsittääkseni tyystin vaiettu, enkä ymmärrä miksi.