Onko venäläisillä (neuvostoliitolaisilla) Väinö Linnan Tuntematonta sotilasta vastaava kaunokirjallinen teos toisesta maailmansodasta/ talvisodasta?

Kysytty

Onko venäläisillä (neuvostoliitolaisilla) Väinö Linnan Tuntematonta sotilasta vastaava kaunokirjallinen teos toisesta maailmansodasta/ talvisodasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Venäläisillä/neuvostoliittolaisilla on teos, joka vastaa monella tavoin ”Tuntematonta sotilasta”. Se on Aleksandr Tvardovskin kertova runoelma ”Vasili Tjorkin – kirja sotilaasta”. Runoelmassa yhdistyvät sodan realistinen kuvaus ja huumori. Päähenkilö, Vasili Tjorkin, on tavallinen rivisotilas, joka edustaa aitovenäläistä kansanluonnetta.

”Handbook of Russian literature”, ed. Victor Terras, kuvaa ”Vasili Tjorkinia” seuraavasti: ”Toisen maailmansodan aikana Tvardoski julkaisi … laajan suosion saaneen kertovan runoelmansa ’Vasili Tjorkin’ (1942-5). Runoelma antoi venäläisille kansanomaisen sankarin, jota he saattoivat rakastaa, ja jonka kanssa he saattoivat helposti samaistaa itsensä”. Neuvostokriitikko Juri Andrejev kirjoittaa: ”Päähenkilön todella kansanomainen luonne ja runoelman aito kansankieli täynnä lyyrisyyttä ja ovelaa huumoria tekivät tästä teoksesta yhden kirjallisuutemme historian suosituimmista, todellisen klassikon”. (Andrejev: ”111 neuvostovenäläistä kirjailijaa”).

”Vasili Tjorkinia” ei ole suomennettu, mutta englanniksi se on käännetty.