Onko veikko alkujaan tarkoittanut vain vanhempaa veljeä ja sirkku vain vanhempaa sisarta?

Kysytty

Onko veikko alkujaan tarkoittanut vain vanhempaa veljeä ja sirkku vain vanhempaa sisarta?

Vastaus

Vastattu

Vahvistusta tällaiselle tiedolle ei löydy mistään: Veikko on omakielinen nimi, sillä sana veikko on tunnettu ’veljen’ merkityksessä ympäri Suomea. Sirkku ei viittaa sisaruuteen laisinkaan.

Suuren etunimikirjan (Lempiäinen, 2001) mukaan "Sirkku-nimestä tiedetään, että vuonna 1877 ilmestyi suomeksi Grimmin veljesten satu Prinsessa Lumisirkku ja kääpiöt, josta Sirkku irtaantui tytönnimeksi. Kansanvalistusseuran kalenteriin nimi ilmaantui v. 1893, mutta muuttui myöhemmin Sirkaksi. Sirkut ovat tietenkin myös myös yleisiä peippolintuja (esim. keltasirkku)."

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Googlaamalla löytyi Kielikellon artikkeli Orpanasta kusiiniin – serkun nimitykset suomen murteissa (Eeva Tuominen, 1995), jossa sivutaan myös sisarusten nimityksiä. Artikkelissa sirkku mainitaan siskoa tarkoittavaksi sanaksi (alkuperäisenä lähteenä Kaisa Häkkisen Mistä sanat tulevat, 1990).
Lisäksi Tuominen kirjoitaa:
"Suomalais-ugrilaisessa kulttuurissa nuoremman sisaruksen ei ole ollut lupa käyttää vanhemman sisaren tai veljen nimeä, vaan hänen on pitänyt kiertää se jollakin toisella sanalla etenkin henkilökohtaisessa puhuttelussa. Monet näistä nimityksistä ovat selvästi olleet lapsenkielisiä puhuttelusanoja."