Onko Uuno ollut haukkumasana jo ennen Uuno Turhapuro -elokuvia? Vähän hassua meinaan, että se tarkoittaa ykköstä, mutta sillä haukutaan.

Kysytty

Onko Uuno ollut haukkumasana jo ennen Uuno Turhapuro -elokuvia? Vähän hassua meinaan, että se tarkoittaa ykköstä, mutta sillä haukutaan.

Vastaus

Vastattu

Arkikielen sanan uuno kielteiset merkitykset  – tyhmä, typerä, hidasälyinen, tollo ja tomppeli –  ovat saaneet alkunsa paljon ennen Uuno Turhapuroa.  Heikki Paunosen Stadin slangin suursanakirja Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii ajoittaa uunon pejoratiivisten merkitysvivahteiden alun 1910-luvulle. 60-luvulla kielenkäyttöön ilmaantunut uunottaminen tarkoitti 'huiputtamista, petkuttamista, jonkun kustannuksella pilailemista'.

On jopa arveltu, että sanan puhekieliset merkitykset olivat syynä nimen käytön rajuun vähenemiseen 1900-luvun alun jälkeen: vuosina 1900-19 nimen sai yli 6000 poikaa, 1920-39 vielä pari tuhatta, mutta 1940-59 enää alle 300.

Vaikka Uuno tavallisesti johdetaan 'yhtä ja ainoaa' tarkoittavista sanoista unus (latina) ja uno (italia, espanja), on Ruotsissa esitetty vaihtoehtoinen tulkinta, jonka mukaan nimen alkuperä löytyisikin skandinaavisesta sanasta una, jonka merkitys on 'rakastaa'. Jonkinlaista painoarvoa ruotsalaisten näkemykselle antaa se, että nimi on yleisesti käytössä Suomen lisäksi vain muissa Pohjoismaissa ja Virossa.

Lähteet:
Heikki Paunonen, Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön
Etunimitilasto