Onko uskonnollisten tahojen "sielulle" mitään tieteellisesti hyväksyttyä määritelmää/havaintoa?

Kysytty

Onko uskonnollisten tahojen "sielulle" mitään tieteellisesti hyväksyttyä määritelmää/havaintoa?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirjan mukaan sielu-sanalla voi olla lukuisia eri merkityksiä (https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/sielu?searchMode=all). Uskonnollisessa kontekstissa sielu-sanalla tarkoitetaan sanakirjan mukaan usein seuraavaa:

[I]hmisen ja joskus muunkin (elollisen) olennon tajuisesta, henkisten toimintojen ja ilmiöiden ylläpitäjänä toimivasta aineettomasta puolesta, joka us. käsitetään itsenäiseksi olioksi ja jonka monien uskontojen mukaan ajatellaan lähtevän ruumiista kuolemassa ja jatkavan olemassaoloaan.

Sielulle voidaan siis antaa sanakirjamääritelmä, mutta tieteellisessä mielessä sielun mahdollista olemassaoloa ei oikein voi todistaa. Näin ollen esimerkiksi ihmisen fysiologian tutkimuksessa sielu-käsitteellä ei ole sijaa.

On kuitenkin todettava, että sielun olemuksen pohdinta on edistänyt sekä tietämystämme ihmiskehon toiminnasta että haastanut käsitystämme tietyistä ihmiselämään liittyvistä moraalisista ulottuvuuksista. Tästä voi lukea enemmän seuraavasta artikkelista:

https://academic.oup.com/neurosurgery/article/65/4/633/2555733?login=true

1 ääntä

Kommentit

Sielua voisi myös käsitellä vetauskuvallisena käsitteenä sekä (ihan eri mielessä) kulttuurisena ilmiönä, kuten uskontoja yleensäkin.