Onko tutkittu, missä määrin suomalaiset käyttävät vain kotimaisia uutislähteitä, eli kuinka suuri/pieni osa suomalaisista (niistä suomalaisista, jotka…

Kysytty

Onko tutkittu, missä määrin suomalaiset käyttävät vain kotimaisia uutislähteitä, eli kuinka suuri/pieni osa suomalaisista (niistä suomalaisista, jotka seuraavat ylipäänsä uutisia) seuraa säännöllisesti myös jonkun muun maan kuin Suomen uutistarjontaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä asiaa on tutkittu. Esimerkiksi Oxfordin yliopiston Reuters- instituutin kansainvälisessä Digital News Report -tutkimuksessa on vuodesta 2014 lähtien kerätty tietoa eri medioiden käytöstä uutislähteenä. Vastaukset painotettiin niin, että ne edustavat kunkin maan 18 vuotta täyttänyttä väestöä iän, sukupuolen ja asuinalueen suhteen. Vastaajat eroavat väestöstä siten, että heillä kaikilla on internet-yhteys. Suomessa ilman internet-yhteyttä on noin 6 prosenttia väestöstä. Eri vuosien raportit löytyvät verkosta. Uusin Suomen maaraportti ohessa.

https://www.mediaalantutkimussaatio.fi/wp-content/uploads/Reuters_Digit…

Yleisradio on teettänyt Taloustutkimuksella tutkimuksia suomalaisista uutisen kuluttajina vuosina 2013 ja 2017. https://yle.fi/uutiset/3-10011894

Koko tutkimuksen tuloksia voi tarkastella esim. excel-muotoisesta taulukosta, joka aukeaa verkkoartikkelin lopussa olevasta linkistä.