Onko tutkimusta kuinka pian vesistöihin kulkeutuvat torjunta-aine jäämät vähenevät luomutuotantoon siirtymisen seurauksena?

Kysytty

Onko tutkimusta kuinka pian vesistöihin kulkeutuvat torjunta-aine jäämät vähenevät luomutuotantoon siirtymisen seurauksena?

Vastaus

Vastattu

Ainakaan suomenkielistä tutkimusta tästä aiheesta ei näyttäisi löytyvän. Luonnonmukaiseen tuotantoon siirtymisessä on tietty siirtymävaihe, jonka  aikana tuotteita ei voida markkinoida luomutuotettuina, vaikka noudatetaankin luomuvaatimuksia. Esimerkiksi yksivuotisia kasveja voidaan markkinoida luomutuotettuina, kun kylvö on tapahtunut 24 kuukautta siirtymävaiheen alkamisen jälkeen. Muilla monivuotisilla kasveilla luomusatoa voidaan korjata vasta 36 kuukautta siirtymävaiheen alkamisen jälkeen. Siirtymävaihetta voidaan pidentää, jos lohkolla on aikaisemmin käytetty pitkävaikutteisia kasvinsuojeluaineita. Luomutuotantoon siirtyminen on siis kaikkinensa kohtalaisen pitkä prosessi.

Luomutietoverkosta löytyy lisää asiaa ja tutkimustietoa luonnonmukaisesta tuotannosta.

Luonnonmukainen tuotanto 1 Yleiset ja kasvintuotannon ehdot  https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/tietoa-meista/asiointi/oppaat-…

Luomutietoverkko https://luomu.fi/tietoverkko/materiaalit/kurssimateriaaleja/luomutuotan…