Onko turvallista kuljettaa skootterilla itseään noin 10kg painavampaa ja reilusti pidempää ihmistä ilman että tarvii pelätä kaatumista?

Kysytty

moi!onko turvallista kuljettaa skootterilla itseään noin 10kg painavampaa ja reilusti pidempää ihmistä ilman että tarvii pelätä kaatumista?toivottavasti vastaatte mahdollisimman pian.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liikennenturvan sivulla kerrotaan, että mopolla saa nykyään kuljettaa myös aikuista matkustajaa, jos rekisteröintitodistuksessa on maininta matkustajan kuljettamisen mahdollisuudesta. Kun kuljettaa toista matkustajaa, pitää ottaa huomioon, että matkustajan kuljettamisessa tarvitaan hyvää mopon hallintaa. Mopon matkustajalla pitää olla asianmukainen varustus ja kypärä on pakollinen myös matkustajalla.

Yle on uutisoinut 7.5.2011, että mopoilun onnettomuusriski kasvaa aina huomattavasti, kun mopon kyydissä on matkustaja. Mopo ja myös moottoripyörä on yleensä suunniteltu niin, että ne ovat parhaimmillaan kun ajaa yksin. Kun toinen on kyydissä, ajo-ominaisuudet eivät ole enää niin hyvät. Esimerkiksi paino on liikaa takana ja se vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin kuten liikkeellelähtöön, kääntymiseen ja pysähtymiseen.Vaaratilanteita syntyy varsinkin silloin, jos kyydissä on kokematon matkustaja.

Lähteet: https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/mopoilijat-1#ca4f5989 ja https://yle.fi/uutiset/3-5355243