Onko Turussa enää yhtään sellaista paikkaa, missä olisi nähtävissä raitiovaunukiskojen jäänteitä?

Kysytty

Onko Turussa enää yhtään sellaista paikkaa, missä olisi nähtävissä raitiovaunukiskojen jäänteitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikko Laaksosen teoksen "Turun raitiotiet = Abo spårvagnar = Turku tramways" (2008, s. 249) mukaan viimeiset näkyvät kiskot poistuivat Humalistonkadulta vuonna 1978. Järjestelmällisen katujen uudelleenrakentamisen takia Turun katujen asfaltin alla ei ole merkittäviä kiskojen jäänteitä. Ainoat viime vuosikymmenten katutöissä paljastuneet raitiotien jäänteet ovat Aninkaistensillan kiskojen betoniperustukset, jotka tulivat näkyviin, kun siltaa purettiin syksyllä 2000. Kiskojen paikka näkyy Korppolaismäessä painumana puistoalueella ja Kotimäenkadun kolmioraide erottuu paikkana kadun asfaltissa. Kirjassa on kuvat näistä painumista.

2 ääntä

Kommentit

Joitakin kiskoja näkyi hetkellisesti viime kesänä (entinen vaunujen kääntöpaikka??), kun kauppatorin alustaa kaiveltiin ennen varsinaista parkkihallityömaata, mutta koska möyriminen on edennyt yhä syvemmälle, nekään eivät ole enää näkyvissä. Torilla on kuulemma jokin informaatiotönö, ehkäpä siellä on niistä kuvia - tai kenties metallinpalaset museoidaan, jos ne sitten olivat viimeiset laatuaan. Kuvien katselu ei tietenkään ole samaa kuin jos voisi itse tallustella vanhoja kiskoja pitkin.