Onko Turkin ihmisoikeustilannetta ja sananvapautta otettu esille nykytilanteessa?

Kysytty

Onko Turkin ihmisoikeustilannetta ja sananvapautta otettu esille nykytilanteessa?

Vastaus

Vastattu

Jos tarkastellaan asiaa painetun aineiston ja kirjaston kokoelmien kautta, näyttää Turkin ihmisoikeus- ja sananvapausasioita koskeva keskustelu olleen aktiivisimmillaan 1990-luvun jälkipuoliskolla ja kuluvan vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä. "Nykytilanne" ei ainakaan toistaiseksi ole tuottanut mainittavasti uutta kirjallista aineistoa aiheesta, toisin kuin vaikkapa Ukrainaan ja nyky-Venäjään liittyvät kysymykset.

Tuoretta verkkojuttelua aiheesta toki löytyy, mutta tätä analyyttisempaa kirjallista materiaalia kaipaava joutuu valitettavasti tinkimään tarkastelunäkökulman ajankohtaisuudesta ja tyytymään enemmänkin nykytilannetta taustoittavaan aineistoon.

Turkki-kirjallisuutta Tampereen kaupunginkirjastossa:
Toni Alaranta, Turkin historia : Atatürkista Erdoğaniin (2019)
Soner Cagaptay, Erdogan's empire : Turkey and the politics of the Middle East (2020)
Tom Kankkonen, Erdoğan : Turkki suuren johtajan varjossa (2019)
Kristiina Koivunen, Suuruudenhullu Turkki (2015)
Peter Lodenius, Turkki pintaa syvemmältä : johdatus politiikkaan, lähihistoriaan ja Istanbuliin (2015)
Kerim Yildiz, Turkki, kurdit ja EU (2006)
Turkki : Euroopan rajalla? (2007)