Onko turkimusta luomutuotantoon siirtymisen vaikutuksista ympäristön tilaan (esimerkiksi Juvalla noin 16% peltoalasta ja 13% maitotuotannosta jo luomutuotantoa…

Kysytty

Onko turkimusta luomutuotantoon siirtymisen vaikutuksista ympäristön tilaan (esimerkiksi Juvalla noin 16% peltoalasta ja 13% maitotuotannosta jo luomutuotantoa)?

Vastaus

Vastattu

Luonnonvarakeskuksen sivuilla on tietoa luomutuotannosta ja sen tutkimuksesta. Luke:n mukaan luomututkimus käsittää perinteisen alkutuotannon tutkimuksen lisäksi myös ympäristö-, ravitsemus-, elintarvike-, yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen. Luke tutkii luomua kaikilla näillä alueilla.

Luomuinstituutti on puolestaan Helsingin yliopiston ja Luonnonvarakeskuksen yhteinen asiantuntijaverkosto, jonka sivuilla on tietoa ja artikkeleita luomun ympäristövaikutuksista.

Lähteet:

Luomuinstituutti.fi. Ympäristövaikutukset. https://luomuinstituutti.fi/kategoria/ymparisto/?post_type=post. (Viitattu 7.10.2021)

Luke.fi. Luonnonvarakeskus. Luomutuotanto ja luomuruoka. https://www.luke.fi/tietoa-luonnonvaroista/ruoka-ja-ravitsemus/luomutuo…. (Viitattu 7.10.2021)