Onko totta vai kaupunkitarina, että kun vettä keittää hetken, kalkkia jää kattilaan? En ole löytänyt väitteelle juuri muuta tukea, kuin että mummon pelargoniat…

Kysytty

Onko totta vai kaupunkitarina, että kun vettä keittää hetken, kalkkia jää kattilaan? En ole löytänyt väitteelle juuri muuta tukea, kuin että mummon pelargoniat viihtyi 1800 luvulla paremmin kun mummo keitti veden ja arvelivat sen johtuvat juuri siitä että kalkki jää kattilaan... Ihan tämän tyylistä perintötietoa en nyt haluaisi uskoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uskomus tosiaan elää ilmeisen sitkeästi. Keskustelupalstoilta löytyy siihen liittyviä kysymyksiä ja hyvinkin tyhjentäviä vastauksia, mutta koska ne ovat nimettömiä ja vailla lähdetietoja, en viittaa niihin tässä.

Sen sijaan Folko Kullmannin kirjassa Kukkiva koti sanotaan tiiviisti, että sitkeästi elävä uskomus siitä, että kalkki saostuisi vettä seisotettaessa astian pohjalle ei pidä paikkaansa. Myös veden keittämisen teho on kirjan mukaan häviävän pieni.