Onko totta, että näyttelijät Pentti Siimes ja Lasse Pöysti on usein sekoitettu toisiinsa, eivätkä he itsekään tiedä/tienneet, miksi näin tapahtuu? Wikipediassa…

Kysytty

Onko totta, että näyttelijät Pentti Siimes ja Lasse Pöysti on usein sekoitettu toisiinsa, eivätkä he itsekään tiedä/tienneet, miksi näin tapahtuu? Wikipediassa luki kerran Pentti Siimeksestä kertovassa artikkelissa näin, mutta pitääköhän se paikkansa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin Lauri Meren kirjoittamassa elämäkerrassa Pentti Siimes : näyttämöllä, kotonaan (Otava, 2002) tähän asiaan viitataan pariinkin kertaan, ja Siimes sanoo kirjassa varsin suoraan, ettei hän tiedä, mistä moinen sekaannus johtuu: "Minulle on loputon arvoitus, miksi meidät Lasse Pöystin kanssa sotketaan jatkuvasti toisiimme. Erehdyksiä saattaa sattua aivan yllättävissä tilanteissa. Kerran kun menin Savonlinnassa erääseen kahvilaan, täysin tuntematon nainen alkoi tuttavallisesti viittoilla minua pöytäänsä. -- Lasse Pöysti oli Tampereella asuessaan joutunut pitemmäksi aikaa sairaalaan, ja nainen oli toiminut hänen omahoitajanaan. Tästä huolimatta hän sekoitti meidät keskenämme. Lasse puolestaan oli kerran mennyt lääkäriasemalle ja teettänyt siellä joitakin laboratoriokokeita. Teidän ei sitten tarvitsekaan sanoa nimeänne, oli vastaanottoapulainen hymyillyt laskua kirjoittaessaan. Lasse kiikutti maksetun laskun minulle ja sanoi, että tuon voit liittää veroilmoitukseesi. Laskussa luki: Pentti Siimes. - Lassea pyydettiin aikaisempina vuosina usein kertomaan terveisiä vaimolleen Elina Pohjanpäälle, ja minä olen saanut viime vuosina -- runsaasti kiitosta Lassen kirjoittamista kirjoista."

Lauri Merikään ei varsinaisesti setvi tämän sekaannuksen taustaa - olkoonkin, että hänen ensimmäinen mainintansa asiasta 50-luvun sotilasfarssien yhteydessä voitaisiin ehkä nähdä jonkinlaisena yrityksenä sen ymmärtämiseksi: "Pentti Siimes yhdistetään hyvin yleisesti 1950-luvun sotilasfarsseihin, vaikka hän on tehnyt niitä lajityypin elokuvien kokonaismäärään nähden hyvin vähän, pelkästään kolme. Mielikuvaa ovat saattaneet vääristää 1990-luvun alussa tehdyt Vääpeli Körmy -elokuvat, samoin se, että Pentti Siimes ja Lasse Pöysti sotketaan jatkuvasti toisiinsa. Pöysti oli sotilasfarssien vakiohahmo, ja hän ohjasikin muutaman niistä."

6 ääntä

Kommentit

Onpa mukava kuulla tällaisen ilmiön olevan olemassa. Kiitoksia kysymyksestä ja vastauksesta. Rauhoittaa mukavasti tunnelmaa oman kauan toistuneen kokemuksen kanssa.

Voin vahvistaa käsityksen omasta kokemuksestani. Nopeassa tilanteessa nimeä hakiessani minun oli vuosikymmenien ajan haettava vahvistus Palmu -elokuvien kolmen huikean hienon tyypin kautta: Aimo Rykämö, Kurt Kuurna ja toimittaja Nopsanen niin sain Pentti Siimeksen nimen ja henkilön kytkettyä. Mestariluokan ja Mies, joka ei käyttänyt hissiä näytelmien jälkeen nimet ovat saaneet toimivan muistisäännön eivätkä enään aiheuta sekaannusta mielessäni.