Onko totta, että naiset lukevat enemmän miesten kirjoittamia kirjoja kuin miehet naisten kirjoittamia? Entä kirjastoissa olevat kirjat? Löytyykö niistä enemmän…

Kysytty

Onko totta, että naiset lukevat enemmän miesten kirjoittamia kirjoja kuin miehet naisten kirjoittamia? Entä kirjastoissa olevat kirjat? Löytyykö niistä enemmän miesten vai naisten kirjoittamia kirjoja?

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskuksen vapaa-aikatutkimuksessa on kysytty kaunokirjallisuuden lukijoilta, lukevatko he enimmäkseen miesten vai naisten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta.

Vuonna 2017 kaunokirjallisuuden mieslukijoista yli puolet ilmoitti lukevansa enimmäkseen miesten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta, kun taas kaunokirjallisuuden naislukijoista reilu neljännes ilmoitti lukevansa enimmäkseen naisten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta.

Noin prosentti kaunokirjallisuuden mieslukijoista ilmoitti lukevansa enimmäkseen naisten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta. Kaunokirjallisuuden naislukijoista alle 10 prosenttia ilmoitti lukevansa enimmäkseen miesten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta.

47 prosenttia kaunokirjallisuuden mieslukijoista ja 65 prosenttia kaunokirjallisuuden naislukijoista ilmoitti lukevansa yhtä paljon naisten ja miesten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta.

Tilastokuvio, josta näkyy, että suurin osa mieslukijoista lukee enimmäkseen miesten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta, kun taas enemmistö naislukijoista lukee yhtä paljon naisten ja miesten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta. Lähde: Vapaa-aikatutkimus 2017.

Lähde: Riitta Hanifi: Lukeminen muutoksessa. Teoksessa Riitta Hanifi, Juha Haaramo ja Kaisa Saarenmaa: Mitä kuuluu vapaa-aikaan? Tutkimus, tieto ja tulkinnat. Tilastokeskus, 2021: http://www.stat.fi/tup/julkaisut/tiedostot/julkaisuluettelo/eli_vapm_202100_2021_23894_net.pdf

Näyttää siltä, että kirjastojen kokoelmissa olevia kirjoja ei ole tilastoitu kirjoittajan sukupuolen mukaan. Suomen yleisten kirjastojen tilastot löydät täältä: https://tilastot.kirjastot.fi/

Vuonna 2021 Suomen Kirjailijaliiton jäsenistä naisia oli 54 prosenttia ja miehiä 46 prosenttia. Kirjailijaliiton jäsenten sukupuolijakauma löytyy tältä sivulta: https://kirjailijaliitto.fi/medialle/tilastoja-ja-tutkimuksia/