Onko totta, että muinaisessa Kreikassa urheilijat nauttivat ennen kilpailua kuivattuja vehnänjyviä? Näin mainitaan Aku Ankka -tarinassa, jossa Akusta tulee…

Kysytty

Onko totta, että muinaisessa Kreikassa urheilijat nauttivat ennen kilpailua kuivattuja vehnänjyviä? Näin mainitaan Aku Ankka -tarinassa, jossa Akusta tulee soihdunkantaja, koska hän jätti jyvät syömättä ja muut soihdunkantajaksi pyrkineet saivat vehnänjyvistä vatsanpuruja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt tietoa siitä, että antiikin ajan urheilijat olisivat syöneet vehnänjyviä ennen kilpailua. Epäilen, ettei tällaista ole tapahtunut, sillä kuivat jyvät todella aiheuttavat vatsanväänteitä.

Yleisesti ottaen antiikin ajan ihminen söi kasvispainotteisesti. Leipä, erilaiset puurot, kasvikset ja juusto olivat keskeinen osa ruokavaliota. Kala oli tärkein eläinproteiinin lähde. Punainen liha taas oli ylellisyystuote.

Meille on säilynyt jonkin verran tietoa antiikin ajan urheilijoiden ruokavaliosta. Diogenes Laertioksen mukaan (Merkittävien filosofien elämät ja opit, 8.12) kuuluisa samoslainen yleisoppinut Pythagoras suositteli valmennettaville urheilijoilleen runsasta lihansyöntiä. Pythagoras itse oli kasvissyöjä.

Pausaniaan mukaan (Kreikan kuvaus, 6.7) taas Stymfaloksen kaupunkivaltiosta kotoisin ollut Dromeos-niminen juoksija alkoi ottaa ensimmäisenä kreikkalaisena kisaruokavalioonsa mukaan lihaa. Pausanias kertoo, että sitä ennen urheilijat söivät lähinnä juustoa.