Onko totta, että monilla japanilaisilla on alkoholisoitumiselta suojaava geeni ja jos, mistä tämä johtuu? Olen ymmärtänyt, että monet japanilaiset eivät…

Kysytty

Onko totta, että monilla japanilaisilla on alkoholisoitumiselta suojaava geeni ja jos, mistä tämä johtuu? Olen ymmärtänyt, että monet japanilaiset eivät pystyisi juomaan itseään vahvaan humalaan ja he alkavat voida pahoin, jos yrittävät niin tehdä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä tämä näyttäisi olevan totta, Reino Ylikahrin ja Kalervo Kiianmaan artikkelin Alkoholismi ja perintötekijät : Uutta tietoa alkoholikongressissa kerrotaan, että 42% japanilaisista on aineenvaihduntahäiriö, joka tekee alkoholinkäytöstä erittäin epämiellyttävää. Tältä osalta väestöä puuttuu entsyymi, joka muuttaa alkoholin ensimmäisen aineenvaihduntatuotteen asetaldehydin, asetaatiksi eli etikkahapoksi. Asetalhydi elimistössä aiheuttaa punoitusta, pahoinvointia, kiihdyttää pulssia ja tekee olon kaiken kaikkiaan epämiellyttäväksi. Vaikutus on sama kuin antabus-hoidossa. Tästä syystä suuri osa japanilaisesta väestöstä ei käytä alkoholia lainkaan, https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/128771/ap-1986-4-ylikahri…