Onko totta, että kun hirvi ammutaan, hirvikärpäset menevät hirven pään sisään? Tällainen "urbaani legenda" on liikkeellä... Kuulostaa oudolta.

Kysytty

Onko totta, että kun hirvi ammutaan, hirvikärpäset menevät hirven pään sisään? Tällainen "urbaani legenda" on liikkeellä... Kuulostaa oudolta.

Vastaus

Vastattu

Emme löytäneet tietoa tällaisen uskomuksen todenperäisyydestä. Aikuiset hirvikärpäset elävät isäntäeläimen, useimmiten hirven,  ihon pinnalla ja turkissa. Ötökkäakatemia-sivustolle on koottu tietoa ja tarua hirvikärpäsestä, mutta tällaista uskomusta sieltä ei löytynyt:

https://www.xn--tkkakatemia-n8a4ub.fi/yleista/tietoa-hirvikarpasesta/