Onko totta, että jos jonkun maan edustaja ei pääse Euroviisuissa finaaliin, niin se maa ei saa seuraavana vuonna osallistua kyseiseen kisaan eli nyt kun Pertti…

Kysytty

Onko totta, että jos jonkun maan edustaja ei pääse Euroviisuissa finaaliin, niin se maa ei saa seuraavana vuonna osallistua kyseiseen kisaan eli nyt kun Pertti Kurikan Nimipäivät eivät päässeet tänä vuonna finaaliin, niin Suomi joutuu jättämään ensi vuoden kisat väliin? Ainakin joskus muistelen että olisi tällainen käytäntö olemassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämänhetkisten sääntöjen mukaan Suomi voi osallistua Eurovision laulukilpailuun ensi vuonna, vaikka ei tänä vuonna päässyt finaaliin. Kilpailun säännöt julkaistaan aina kilpailua edeltävänä vuonna syksyllä (http://www.eurovision.tv/page/about/rules). Sääntöjä on vuosien varrella muutettu.

Osallistujamaiden lukumäärää on aiemmin rajoitettu esim. menestyksen perusteella. Vuosina 1995, 1997, 1999, 2001 ja 2003 Suomi ei päässyt loppukilpailuun aiemman huonon menestyksen takia. Vuodesta 2004 lähtien kaikki EBU-maat eli Euroopan yleisradiounionin jäsenmaat ovat voineet osallistua kilpailuun, mutta kilpailun finaalia edeltää karsinta eli semifinaalivaihe. Tämänhetkisten sääntöjen mukaan finaaliin pääsee korkeintaan 26 EBU-maata. Näiden joukossa ovat varmat finaaliin pääsijät eli isäntämaa ja isoimmat rahoittajamaat eli ns. BIG5-maat Espanja, Iso-Britannia, Ranska, Saksa ja Italia.

Lähteet:

Mäkelä, Janne: Kansainvälisen populaarimusiikin historiaa (Suomen jazz & pop arkisto, 2011, s. 116)

Murtomäki, Asko: Finland 12 points! : Suomen euroviisut (Teos, 2007)

Eurovision laulukilpailun säännöt vuonna 2015 : http://www.eurovision.tv/page/about/rules