Onko totta, että 12.06.00 Helsingin päivillä voi palauttaa palauttamattomat kirjat, niin ettei saa myöhästymissakkoja? Kirjat on lainattu Viikin kirjastosta.

Kysytty

Onko totta, että 12.06.00 Helsingin päivillä voi palauttaa palauttamattomat kirjat, niin ettei saa myöhästymissakkoja? Kirjat on lainattu Viikin kirjastosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti mitään "sakotonta päivää" ei ole suunnitteilla. Ajatuksesi lienee peräisin viime vuodelta, jolloin Helsinki-päivänä ei kerätty myöhästymissakkoja. Perinnettä siitä ei kuitenkaan tehdä.

Palauttamattomat kirjat kannattaa silti tuoda mahdollimman pian muiden lukijoiden ulottuville. Aineiston kierrätys on kirjaston toiminnan perusideoita eikä ole kenenkään etu, että se seisoo käyttämättömänä hyllyssä. Mitä nopeammin toimit, sen vähemmän maksuja kertyy.

Tervetuloa katsomaan Helsinki-päivän kulkueita. Kirjastokin on mukana. Lähempiä tietoja löytynee maanantain lehdestä.