Onko todella olemassa taho, mihin voi ilmoittaa jos tietää omakotitalon pihan tms mikä on järkyttävässä kunnossa? Olen kuullut että on partioita jotka tutkivat…

Kysytty

Onko todella olemassa taho, mihin voi ilmoittaa jos tietää omakotitalon pihan tms mikä on järkyttävässä kunnossa? Olen kuullut että on partioita jotka tutkivat paikkoja ja pyytävät ihmisiä siivoamaan pihansa...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maankäyttö- ja rakennuslain pykälässä 166 sanotaan näin:

"Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä."

Koko laki löytyy alta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990132

Samassa pykälässä sanotaan myös, että "jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi."

Tonttien ja rakennusten kuntoa valvoo siis kunnan rakennusvalvonta
sekä omien havaintojensa että kuntalaisilta tulleiden palautteiden perusteella. Voit siis tarvittaessa ottaa yhteyttä kotikuntasi rakennusvalvontaan.

Tähän lakiin liittyen pääkaupunkiseudun rakennusvalvonnat lähtivät 20.4.2016 jo yhdeksännen kerran yhteiselle kevätkatselmukselle turvallisen, viihtyisän ja siistin kaupungin puolesta tarkoituksenaan jakaa risuja huonokuntoisille ja epäsiisteille tonteille. Olisiko kuulemassasi partioinnissa kyse tästä tempauksesta. Uutinen aiheesta löytyy alta:

http://www.pksrava.fi/asp2/default.aspx