Onko tietoa siitä. kuinka moni peruskoulun ensimmäiselle luokalle menevistä lapsista osaa lukea? Entä kuinka moni toiselle luokalle menevistä ei vielä ole…

Kysytty

Onko tietoa siitä. kuinka moni peruskoulun ensimmäiselle luokalle menevistä lapsista osaa lukea? Entä kuinka moni toiselle luokalle menevistä ei vielä ole omaksunut lukutaitoa?

Vastaus

Vastattu

Aika moni lapsi oppii lukemaan jo ennen kouluun menoa. Luvut poikkeavat toisistaan hieman lähteen mukaan, mutta esimerkiksi Heikki Lyytisen ja Paula Lyytisen artikkelin (Mitä auttajan on hyvä tietää, kun lapsella on lukemisvaikeuksia?, Psykologian laitos, Jyväskylän yliopisto) mukaan nykyään yli kolmannes lapsista on oppinut peruslukutaidon ennen kouluun menoa:

http://www.lukimat.fi/lukeminen/kirjoituksia/suomenkieliset-artikkelit/lukivaikeudet.pdf

Toisluokkalaisten lukutaidosta ei löytynyt tarkempia tietoja, mutta peda.net-sivuston mukaan "ensiluokkalaiset osaavat tavallisesti keväällä yhdistää äänteitä ja lukea sanoja. Toisen lukuvuoden loppuun mennessä lapset yleensä lukevat sanoja tarkasti ja lauseita sujuvasti."

https://peda.net/porvoo-borg%C3%A5/oppilaitokset/kev%C3%A4tkummun-koulu/lsl/1-a-luonnos/oppimiseen-apuja/lukeminen/ljst