Onko tietoa mikä on Mindi ja Merina -nimien alkuperä ja tarkoitus? Kiitos etukäteen!

Kysytty

Onko tietoa mikä on Mindi ja Merina -nimien alkuperä ja tarkoitus? Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimistä ei löydy kovinkaan paljon tietoa. Eeva Riihosen (1992): Mikä lapselle nimeksi -kirjassa kerrotaan, jotta Minda ja Mindi ovat Suomessa Minnan ja Englannissa Mintan muunnoksia. Pentti Lempiäisen Suuressa etunimikirjassa (1999) sanotaan Meri(i)nan olevan toisinto Marinasta. Marina on feminiinimuoto latinan sanasta marinus, merellinen, merestä nouseva ja latinalainen vastine kreikan nimelle Pelagia. Paikoin Marinaa on pidetty myös Marian ja Margaretin muuntumana. Riihosen kirjassa (1992) Meriinan sanotaan olevan Meri-nimen muunnos. Meri on Meerin rinnaismuoto tai Marian venäläinen muunnos. Nimi yhdistyy myös meri-sanaan.

Bruce Lanskyn (1999) kirjassa: Baby names around the world sanotaan, jotta Mindy on kreikkalainen nimi ja suositumpi muoto nimestä Melinda. Muita muotoja nimestä: Mindee, Mindi, Mindie, Mindyanne, Mindylee, Myndy. Melinda on Englannissa tuttu nimi, alkuosa mel on latinan hunaja (Riihonen, 1992).

Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelusta (https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1)voi käydä katsomassa, kuinka paljon kyseisiä nimiä on Suomessa annettu eri vuosina