Onko tietoa, mikä kuvan vehje on? Jonkinlainen laskutikku ehkä, mihin sitä on käytetty ja miten?

Kysytty

Onko tietoa, mikä kuvan vehje on? Jonkinlainen laskutikku ehkä, mihin sitä on käytetty ja miten?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eräänlaiselta laskutikulta tuo tosiaan näyttää! Tuossa tikussa näyttävät olevan kertotaulut tikun muodossa eli se näyttäisi olevan kertotaulutaulukko, jossa on liikuteltava kehys rivin lukemisen helpottamiseksi. Vastaavia en löytänyt etsimällä lähteistä enkä netistä. Voisiko tuo patenttia haetaan yläreunassa tarkoittaa sitä, että tälle laitteelle on haettu patenttia? En löytänyt hakusanoilla kertotaulut, kertotaulutaulukko, taulukot, laskimet, laskutikut sitä patenttitietokannasta (jossa pitäisi olla hakemuksetin) https://patent.prh.fi/patinfo/default2.asp?Lng= enkä vanhojen patenttien tietokannasta, https://patent.prh.fi/pate/

Laskutikun historia juontaa juurensa aina 1600-luvulle saakka, jolloin logaritminen asteikko keksittiin. 1950-luvulla laskutikkuja alettiin valmistaa muovista ja ne yleistyivät ja olivat käytössä vielä 1960-luvulla. Laskutikkua käytettiin samalla tavalla laskemisen apuvälineenä kuin elektronisia taskulaskimia myöhemmin. Laskutikut olivat matematiikan apuvälineinä myös kouluissa. Taskulaskin syrjäytti laskutikun nopeasti käytöstä 1970-luvun puolivälistä alkaen.

Täältä löytyy laskutikun käyttöohjekirja: http://cs.uef.fi/matematiikka/SciFest-valmistelut/2012/LaskutikunKaytto-KorhonenPaavo.pdf

Lähteitä:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003565718.html

https://www.iltalehti.fi/perhe/a/200604104356789

https://fi.wikipedia.org/wiki/Laskutikku

https://docplayer.fi/1058716-Timo-leipala-laskutikuista-laskutikuista-timo-leipala-sovellettu-matematiikka-turun-yliopisto-leipala-utu-fi.html

3 ääntä

Kommentit

Hyvä kirjastonhoitaja!
Kysymykseen liitetty numerotaulukon kuva näyttää kovasti erilaiselta kuin kuvahaulla "laskutikku laskuviivain" löydetyt tai vastauksen linkeistä esiin tulevat esineet - ja oma laskutikkuni (-viivaimeni), jonka hankin 1960-luvun lopulla ja jota käytin yo-matematiikan kokeessa 1970-luvun alkupuolella. Mikähän erikoisuus on tarkasti ottaen kyseessä, ja miksi en löydä laskutikku-haulla yhtään samanlaista, ja miten se laskutikulle luonteenomainen "logaritminen asteikko" ilmenee kysyjän esittelemästä esineestä?

Eräänlainen kertotauluhan tuo on - ja samalla apuväline yksinkertaisia kertolaskuja varten. Liikuteltava osa siirretään halutun luvun kohdalle (kuvassa 15) ja "ikkunasta" nähdään valittu luku kerrottuna luvuilla 1-9.

Jos uskomme Wikipediaa (ja miksi emme uskoisi), tuollainen kertolaskutaulukko ei täytä laskutikun määritelmää, ainakaan ilman lainausmerkkejä "eräänlainen laskutikku". Kirjastonhoitajan vastauksessakin kuvaillaan perinteisiä oikeita laskutikkuja eikä kyseistä esinettä.

Kiitos kommenteistanne! Muokkasin vastausta. Tuollaista esinettä ei tosiaankaan ainakaan vielä näistä lähteistä eikä kertotauluja etsimällä löytynyt. Mielenkiintoista olisi myös se, että suhteellisen yksinkertaiselle taulukolle olisi haettu patenttia.

" - - yleistyivät ja olivat käytössä vielä 1960-luvulla. Laskutikut olivat matematiikan apuvälineinä myös kouluissa. Taskulaskin syrjäytti laskutikun nopeasti käytöstä 1970-luvun puolivälistä alkaen." Minulla oli yo-kirjoituksissa 1974 laskutikku mukana. Taisipa olla myös logaritmitaulukkovihko. Taskulaskimia oli harvoilla, eikä niitä saanut ottaa koetilaisuuteen.

Tuo on kertotaulu. Itselläni oli 70-luvulla samanlainen, mutta kierrettynä kynän sisälle, jossa oli pienet reijät, joista voi lukea kertotaulun vastaukset. Sain sen raittiuskilpakirjoituksen palkintona. No, hajonnut ja hukkunut jo, mutta idea oli täsmälleen sama. Tosin siinä oli suurin arvo 12x12, kun tuossa näyttää olevan taulukkoa paljon pidemmälle. Tarkoitus oli sen avulla opetella kertotaulua (tai luntata kokeissa :)