Onko tietoa, mihin on rakennettu Suomen ensimmäinen henkilöhissi?

Kysytty

Onko tietoa, mihin on rakennettu Suomen ensimmäinen henkilöhissi.

Vastaus

Vastattu

Kone on suomen vanhin hissejä rakentava yhtiö. Heidän historiikkinsä mukaan:" Ensimmäiset KONEen valmistamista osista kootut hissit asennettiin vuonna 1918 Helsinkiin. Sodan jälkeen hissien kysyntä oli vähäistä, ja KONE valmistikin vain neljä hissiä vuonna 1918. Luku kasvoi sataan vuonna 1924. Vuoteen 1928 mennessä KONE valmisti jo hissin päivässä."

Kone tosin maahantoi hissejä ruotsista jo 1910, mutta niistä en löytänyt tarkempaa tietoa. Kenties Kysy museolta -palvelu osaisi vastata tarkemmin?

Kuvia Suomen vanhimmasta vielä käytössä olevasta hissistä löytyy YouTubesta.

Lisäksi löysi Koneen julkaiseman Hissibongarin oppaan, joka liityy Helsingin kulttuuripääkaupunkivuoteen 2012.

3 ääntä

Kommentit

"Sähköturvallisuus tavoitteena" (Honkala 1978) s. 65: mainitaan v 1891 Hgin Säästöpankin talon hissi ja ehkä vanhempi Kasarmikatu 44. Molemmat siis sähköllä toimivia. Nykyisen valvontaviranomaisen Tukesin hissiekspertti voisi tietää lisää.

Suomi ja Ruotsi maan niminä kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.