Onko tiedossa, että vesisuoni saattaisi aiheuttaa syöpää, jos sellainen virtaa talon alla? Paljon Kiitoksia vastauksestanne.

Kysytty

Onko tiedossa, että vesisuoni saattaisi aiheuttaa syöpää, jos sellainen virtaa talon alla?

Paljon Kiitoksia vastauksestanne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän kysymykseen ei valitettavasti ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Tieteellinen selitysmalli kiistää maasäteilyn ja niin muodoin myös sen vaikutusten olemassaolon, ja parapsykologit pitävät yhtä tiukasti kiinni omasta kannastaan, jonka mukaan maasäteily väistämättömine terveysvaikutuksineen on todellinen ilmiö.

Tieteellisen näkemyksen mukaista tietoa aiheesta löytyy esimerkiksi Oulun yliopiston kansanterveystieteen ja biofysiikan laitosten Maasäteilyraportista (http://www.skepsis.fi/jutut/maasateilyraportti.pdf) ja Skepsis ry:n julkaisemasta kirjasta Paholaisen asianajaja : opaskirja skeptikolle, joka toteaa ytimekkäästi: "Vesi ei yleensä juokse maan alla suonissa, eikä niin sanotusta maasäteilystä ole minkäänlaisia todisteita."

Hyvä perusteos vastakkaisen koulukunnan näkemyksistä on puolestaan Mauno Pohjosen Maasäteily ja terveys (Kirjayhtymä 1982).

9 ääntä

Kommentit

Ehkä on vielä selvempää todeta, että mitään näyttöä siitä, että "vesisuoni" saattaisi aiheuttaa syöpää, ei ole olemassa. Tieteellinen tutkimus on osoittanut, että pohjavesi liikkuu kallio- ja maaperässä pääosin hitaasti tihkumalla, irtainta vettä on yleensä vain sellaisissa kohdissa, joissa pohjavesi tulee pintaan (lähteet).

"Vesisuoniin" uskovilla ei ole esittää tutkittavissa olevaa teoriaa siitä, miksi vesi maan liikkuessaan vaikuttaisi ihmisten terveyteen. Yksiselitteistä vastausta ei kysymykseen voi antaa, koska sitä ei käytännössä voi mitenkään tutkia (koska näitä "vesisuonia" ei todellisuudessa juurikaan esiinny).

"Koulukunnista" puhuminen ei ehkä myöskään ole mielekästä, koska tieteellinen tutkimus ei tässä esiinny uskomuksen vastapuolena. "Tieteellistä koulukuntaa" tai näkemystä ei voi olla ilmiöstä, jota ei voida kokeellisesti tutkia.