Onko teoksia, joissa keskityttäisiin erityisesti suomenkielen historiaan, tai sen eroavaisuuksiin muiden pohjoismaiden kielten kesken ?

Kysytty

Onko teoksia, joissa keskityttäisiin erityisesti suomenkielen historiaan, tai sen eroavaisuuksiin muiden pohjoismaiden kielten kesken ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllähän niitä löytyy kirjastoista useita. Keräsin tähän  vähän listaa uusimmista aihetta  käsittelevistä teoksista, jotka löytyvät Kymenlaakson kirjastoista. Tietenkin myös kaukolainaaminen on mahdollista, jos tarvitset jotain tarkempaa tutkimusta aiheesta.

Sanaiset kansiot : suomen kielen vaietut vaiheet / Eloranta, Ville.

Kielen vuosituhannet : suomen kielen kehitys kantauralista varhaissuomeen / Lehtinen, Tapani.

Suomalaisten juuret / Kalevi Wiik.

Suomen kielen historia. 1, Suomen kielen äänne- ja muotorakenteen historiallista taustaa / Häkkinen, Kaisa.

Kielen synty / Mikko Korhonen ; toimittanut Ulla-Maija Kulonen.

Kielen elämä : suomen kieli eilisestä huomiseen / Kotilainen, Lari.

Ruotsin Itämaa : esihistoriasta Kustaa Vaasaan / Kari Tarkiainen ; [tekijän suomentama].

Äidinkielen merkitykset / toimittaneet Ilona Herlin ... [et al.].

Fibula, fabula, fact : the Viking Age in Finland / edited by Joonas Ahola & Frog ; with Clive Tolley.

Nordens språk / Karker, Allan.