Onko tekijänoikeusrikkomus, jos liikeyrityksen kirjasto / yksityinen kirjasto lainaa toisista kirjastoista kirjoja (esim. väitöskirjoja), kopioi ne ja liittää…

Kysytty

Onko tekijänoikeusrikkomus, jos liikeyrityksen kirjasto / yksityinen kirjasto lainaa toisista kirjastoista kirjoja (esim. väitöskirjoja), kopioi ne ja liittää omaan kokoelmaansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kappaleenvalmistusoikeus on lailla tiukasti rajattu siten, että oikeudenhaltijan lisäksi vain yksityisellä ihmisellä yksityistä käyttöä varten on yleinen kopiointioikeus.

Laissa on säädetty tiettyjä poikkeusoikeuksia eräille asetuksella määritellyille kirjastoille, mutta ne ovat kaikki ns. julkisia kirjastoja. Ainoastaan Kansalliskirjastolla on oikeus tehdä omaan kokoelmaan kopio teoksesta, jota ei ostamalla voi hankkia.

Eli kuvattu toiminta on selkeästi luvatonta. Koska kyseessä kuitenkin on ns. asianomistajarikos, siitä voi nousta prosessi vain jos joku oikeudenomistaja puuttuu siihen. Jos yksityinen yritys valmistaa tällaisia kopioita omaan käyttöönsä, on kyse suunnilleen samasta kuin että yritys käyttää toiminnassaan laittomia tietokoneohjelmia.

Väitöskirjojen oikeudenhaltijat eivät todennäköisesti puutu toimintaan (kun eivät siitä edes tiedä!), mutta ainakin on hyvä tietää, että toiminta ei ole laillista. Ottamalla yhteyttä oikeudenhaltijaan, kopioluvan voi toki saada. Kopioston kautta voi myös olla mahdollista hankkia jokin laajempi valokopiointilisenssi.

Heikki Poroila
Kirjastoalan tekijänoikeusryhmän sihteeri (ei juristi!)