Onko teillä tietoa siitä, ketkä olivat keisarinna Maria Feodorovnan Lappeenrannan-vierailullaan v 1885 saaman soutuveneen soutajattaret? Neljä heistä on…

Kysytty

Onko teillä tietoa siitä, ketkä olivat keisarinna Maria Feodorovnan Lappeenrannan-vierailullaan v 1885 saaman soutuveneen soutajattaret? Neljä heistä on ainakin tiedossa (näistä on olemassa kuva): Emmi Cannelin, Ida Aalberg, Alma Ahnger ja Lydia Haaranen. Soutajia lienee ollut 8 tai 9, ketkä olivat muut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

W. Mainowin vuonna 1886 julkaistusta vihkosesta, "heidän keisarillisten majesteettiensä käynti Suomessa", löytyy tarkka kuvaus vierailusta. Peränpitäjänä oli Emilia de Bont. Soutajina olivat Hanna Andersin, Ida Aalberg, Ellen Troil, Helmi Stenbäd, Emmi Kandelin, Anna Juttila, Alma Anger ja Lydia Haaranen (s. 36).