Onko teillä perunakirjoja? Onko sellainen lajike kuin Pito hyvin vanha laji vai ei niin vanha laji?

Kysytty

Onko teillä perunakirjoja? Onko sellainen lajike kuin Pito hyvin vanha laji vai ei niin vanha laji?

Vastaus

Vastattu

Pito-perunalajikkeesta (Solanum tuberosum L. cv. Pito) on olemassa oma Wikipedia-sivunsakin, jonka (valitettavasti monin osin vanhentuneesta) lähdeluettelosta löytyy linkkejä esim. seuraavaan tietokantaan, joista löytyy lajikkeesta lisätietoa:

Tietokannasta selviää, että Pito on suomalainen perunalajike. Se on Golden Wonder ja Ella -lajikkeiden risteytys. Jalostuskaaviosta löytyy tieto, että Pito on vuodelta 1964.

Paavon Perunasivulla sanotaan, että Pito on otettu lajikeluetteloon vuonna 1976.

Vuosina 1976-1988 Pito oli yksi viljellyimmistä perunalajikkeista. Nykyisin Pitoa ei ilmeisesti enää juurikaan viljellä/myydä, kuten Aamulehden jutusta vuodelta 2018 käy ilmi: Tuttuja perunalajikkeita häviää valikoimista: jopa juhannusperuna Siikli voi harvinaistua eikä Van Goghia enää löydy kaikista kaupoista.

Mitä perunakirjoihin tulee, niin toki niitä löytyy Mikkelin kirjastosta ja Lumme-kirjastojen kimpasta. Tässä muutamia poimintoja nimenomaan perunan historiaa ja lajikkeita käsittelevistä kirjoista (ei siis perunaruokaohjeita, vaikka niitäkin toki löytyy) ja linkit verkkokirjastoon: