Onko teillä kirjastossa esimerkkiä me-henki/työilmapiirikyselyistä, tarkoitan, että millaisia asioita niissä on kysytty?

Kysytty

Onko teillä kirjastossa esimerkkiä me-henki/työilmapiirikyselyistä, tarkoitan, että millaisia asioita niissä on kysytty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastossa on aikoinaan tehty työyhteisön tilankartoitus, jossa kysyttiin asteikolla esimerkiksi seuraavanlaisia kysymyksiä: käsitys esimiesten suhtatumisesta, suhtautuminen työhön, suhtautuminen työtovereihin, suhtautuminen työyhteisöön, työyhteisön ihmissuhteet, työyhteisön ilmapiiri, tiedottaminen, ristiriidat, motivaatio, kannustustavat, vastuuntunne, sitoutuminen, johtamistapa, asiakaskeskeisyys, kyvykkyyden käyttö, palautteen saaminen, virheiden käsittely, yrityskuva, kehittäminen.
Aiheesta löytyy esim. seuraavanlaisia teoksia: Pessi Yrjö Työilmapiiri 1999, Picard, Robert G. Yrityksen sisäisen ilmapiirin johtaminen - organisaatiotekijöiden ja työntekijöiden näkemysten väliset suhteet 1999, Langinvainio, Heimo Gosbi--työnteon hyvä henki 1999, Mäkipeska, Marja Hengittävä työyhteisö--johtamista muutosvirrassa 1999, Alaja, Kristiina Mahdollisuuksien työyhteisö - vaikuta ympäristöösi ja kehity itse--työyhteisön jäsenen kasvun käsikirja 1999.
Nämä teokset ja lisääkin on löydettävissä pääkaupunkiseudun aineistorekisteristä http://www.libplussa.fi/ asiasanalla ilmapiiri.