Onko teillä jo niitä e-kirjoja lainassa, ja jos on niin onko niitä Vuosaaren kirjastossa lainassa, ja voivatko ala-ikäiset lainata niitä?

Kysytty

Onko teillä jo niitä e-kirjoja lainassa, ja jos on niin onko niitä Vuosaaren kirjastossa lainassa, ja voivatko ala-ikäiset lainata niitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

E-kirjojen tai niiden lukulaitteen lainaamisessa ei ole ikärajaa. Lukulaitteen lainaamiseen tarvitaan kirjastokortti. Lukulaitteen laina-aika on viikko, sitä ei voi uusia, ja se pitää palauttaa samaan kirjastoon, josta sen on lainannut. Vuosaaren kirjastosta on lainattavissa yksi lukulaite. Tällä vastaushetkellä se näyttää olevan siellä paikalla. Saatavuustiedot ja listan laitteita lainaavista kirjastoista löydät osoitteesta http://www.helmet.fi/record=b1945934~S9*fin.

Itse e-kirjat ovat HelMet-kirjastojen yhteisiä, ja niitä pääsee selailemaan ja lainaamaan osoitteesta https://www2.helmet.fi/ebook/. Tarvitset kirjautumiseen kirjastokortin numeron lisäksi pin-koodin. Kirjojen lainaaminen edellyttää Adobe Digital Editions -ohjelman asentamista omalle tietokoneelle. Ohjelman kautta kirjoja voi ladata lukulaitteeseen tai lukea tietokoneruudulta. Tarkempia ohjeita löytyy edellä mainitusta osoitteesta, kunhan kirjaudut e-kirjajärjestelmään.