Onko tarina Leo Tolstoin ylösnousemuksessa? Suutari lähtee kaupunkiin ja paluumatkalla hän näkee hautausmaalla ihmishahmon. Suutari lähestyy hahmoa ja huomaa,…

Kysytty

Onko tarina Leo Tolstoin ylösnousemuksessa? Suutari lähtee kaupunkiin ja paluumatkalla hän näkee hautausmaalla ihmishahmon. Suutari lähestyy hahmoa ja huomaa, että mies on viluissaan ja huonosti puettu. Suutari antaa oman takkinsa ja pyytää vieraan luokseen kotiinsa. Suutari ja hänen vaimonsa antavat miehelle ruokaa ja hän jää verstaaseen oppipojaksi. Vuosien myötä pariskunta ymmärtää, että kyseessä on Kristus.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tein muutaman haun tarinassanne esiintyvillä avainsanoilla Project Gutenbergin sivuilla oleviin tietueisiin Tolstoin Ylösnousemuksesta, mutta tätä kuvailemaanne tarinaa ei valitettavasti löytynyt.

Hieman samansuuntaista tarinaa on kyselty aikaisemminkin, tässä tuolloin annettu vastaus:
Vaikuttaa kovasti Leo Tolstoin novellilta Missä on rakkautta, siellä on myös Jumala (Tolstoin tarinoita, Karisto 1979). Novellissa suutari Martyn Avdeits kestitsee tosin kadunlakaisijaa, köyhää äitiä lapsineen sekä kaupustelijaeukkoa ja pojannulikkaa. Samasta tarinasta on tehty myös ainakin kaksi lastenkirjaa: *Holder: Pappa Panovin erikoinen vieras (Kirjaneliö 1979) sekä *Tolstoi: Suutari Martti (Lasten Keskus 1986). Tarina ei alkujaan ollut Tolstoin oma, vaan hän muokkasi sen ranskalaisesta kansansadusta.